Prima pagină » Proiecte de modificare și completare a Regulamentului EMC; reglementarea publicității în stomatologie; regulile prin care un medic stomatolog dintr-un stat terț poate profesa în România

Proiecte de modificare și completare a Regulamentului EMC; reglementarea publicității în stomatologie; regulile prin care un medic stomatolog dintr-un stat terț poate profesa în România

by admin

(1) CMSR supune dezbaterii, prin publicare în transparență decizională, proiectele de modificare și completare a Regulamentului EMC

Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR) a publicat în transparență decizională, proiectele de modificare și completare a Regulamentului de Educație Medicală Continuă (EMC) și a Titlului XIII al Legii nr. 95/2006, invitând comunitatea să își exprime opiniile până la data de 10 septembrie 2024.

Scopul principal al proiectului de modificare a Titlului XIII al Legii nr. 95/2006 este de a armoniza diferitele acte normative care au impact asupra domeniului stomatologic și a competențelor jurisdicționale ale CMSR. Prin această inițiativă, CMSR își propune să asigure un cadru legislativ coerent și adaptat nevoilor actuale ale profesiei.

În ceea ce privește modificarea Regulamentului EMC, propunerile vizează implementarea unor soluții temporare pentru a corecta deficiențele identificate de Comisia EMC odată cu preluarea noului mandat. Aceste măsuri sunt necesare pentru optimizarea proceselor de acreditare a furnizorilor și a lectorilor, precum și pentru creditarea manifestărilor științifice în anul 2025. În plus, se preconizează că Regulamentul EMC va fi ulterior îmbunătățit și consolidat cu ajutorul specialiștilor din domeniu și prin organizarea de dezbateri publice, conform procedurilor legale.

A group of people posing for a photo Description automatically generated

„Aceste modificări sunt esențiale pentru a alinia reglementările la realitățile și cerințele actuale ale profesiei noastre. Vrem să creăm un cadru legislativ care nu doar să corecteze deficiențele actuale, ci să și ofere un sprijin real și eficient medicilor stomatologi în activitatea lor. Invităm toți colegii să se implice activ și să își exprime punctele de vedere pentru a contribui la o reglementare cât mai echilibrată și adaptată nevoilor din teren”, a declarat Dr. Florin Lăzărescu, Președintele CMSR.

Observațiile și sugestiile cu privire la aceste două proiecte pot fi transmise în format editabil, prin email, la adresa secretariat@cmdr.ro. CMSR încurajează toți membrii să contribuie cu idei și propuneri pentru a asigura o reglementare care să reflecte interesele și necesitățile reale ale profesiei stomatologice din România.


(2) CMSR constituie un grup tehnic pentru reglementarea publicității în domeniul stomatologic

Biroul Executiv Național al Colegiului Medicilor Stomatologi din România (CMSR) a adoptat în data 16 august, Decizia Nr. 62/3BExN/2024, prin care a dispus înființarea unui grup tehnic de lucru ce va avea drept scop reglementarea publicității în domeniul stomatologic.

”Formarea acestui grup tehnic ne va asigura un cadru clar și echitabil în ceea ce privește publicitatea în stomatologie. Ne dorim ca toți medicii stomatologi din România să beneficieze de reguli unitare care să respecte principiile deontologice și să promoveze concurența loială, în beneficiul pacienților și al profesiei.” Dr. Dima Cosmin Mircea, Vicepreședinte Colegiului Medicilor Stomatologi Bucuresti.

A person with her hand up over her face Description automatically generated

Grupul va fi coordonat de către Dr. Dima Cosmin Mircea din cadrul CMS București și va include reprezentanți din mai multe județe: Dr. Chiscu Claudia Magdalena (Hunedoara), Dr. Culic Bogdan (Cluj), Dr. Flueraș Răzvan (Arad), Dr. Lupu Sebastian (Iași), Dr. Nichifor Anda Melania (Suceava) și Dr. Petcu Blanka Timea (Mureș). Acest grup tehnic are misiunea de a stabili reguli clare și unitare pentru promovarea activităților profesionale ale medicilor stomatologi, asigurând totodată respectarea principiilor deontologice și menținerea unei concurențe loiale între practicieni. Inițiativa vine în contextul necesității de a clarifica și uniformiza modul în care publicitatea în stomatologie este realizată, evitând astfel posibilele derapaje etice sau concurențiale. Pe lângă elaborarea de recomandări, grupul va pregăti și materiale informative ce vor fi distribuite medicilor stomatologi din toată țara, după ce vor fi aprobate de Biroul Executiv al CMSR.


(3) CMSR susține armonizarea și clarificarea legislației care stabilește regulile prin care un medic stomatolog dintr-un stat terț poate profesa în România

În prezent, modalitatea prin care un cetățean dintr-un stat terț, posesor al unui titlu oficial de calificare în medicina dentară, poate practica stomatologia în România este reglementată prin art. 477 alin. (2) din Titlul XIII al Legii nr. 95/ 2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

În aceste condiții, actuala propunere a CMSR de completare a prevederilor art. 477 din actul normativ ante-menționat armonizează prevederile legale în vigoare, având ca fundament juridic prevederile Legii nr. 122/ 2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare. În baza art. 20 alin. (1) lit. c) al acestei legi, cetățenii care beneficiază de o formă de protecție în România: statut de refugiat, protecție subsidiară, protecție temporară sau protecție umanitară temporară au aceleași drepturi și obligații ca și cetățenii români cât privește accesul la exercitarea unei profesii liberale.

Până în luna iunie 2024, cetățenii din state terțe care aplicau pentru însciere în CMSR aveau reglementat ambiguu procesul de înscriere și avizare anuală. După recunoașterea studiilor de specialitate de către Ministerul Educației prin Consiliul Național pentru Recunoașterea și Echivalarea Diplomelor (CNRED), aceștia se adresau CMSR, unde prin Comisia de Avizări (CAVZ) erau verificați și din punct de vedere al competențelor lingvistice în ceea ce privește comunicarea în limba română în relația medic-medic și medic-pacient. Pe baza avizului favorabil emis de CAVZ, solicitanții se adresau colegiilor medicilor stomatologi teritoriale pentru a finaliza procesul de înscriere în colegiu în vederea exercitării profesiei de medic stomatolog. Această categorie de medici stomatologi primeau certificat de membru CMSR la fel ca și cetățenii români.

Colegiile teritoriale, prin structurile de conducere locale aveau o dificultate reală în a urmări acești medici în ceea ce privește corelarea dreptului de ședere cu certificatul de liberă practică, deoarece în unele cazuri, beneficiau de formă de protecție pe perioadă temporară, care putea fi prelungită sau nu, în condițiile legii.

Situația a fost reglementată intern prin adoptarea Deciziei CN nr. 16/2CN/ 2024 privind eliberarea avizului pentru exercitarea activităților profesionale stomatologice cu caracter temporar sau ocazional pe teritoriul României, care a fost publicată În Monitorul Oficial nr. 547/ 12 iunie 2024. Ca urmare a propunerilor de modificare legislativă susținute de CMSR, cetățenii din state terțe posesoare ale unui permis de ședere temporară, emis în baza prevederilor Legii nr. 122/ 2006, cu modificările și completările ulterioare și care întrunesc condițiile privind titlurile oficiale de calificare în medicina dentară în concordanță cu prevederile Titlului XIII al Legii nr. 95/ 2006, republicată:

1. Primesc aviz temporar de practică doar pe perioada dreptului de ședere;

2. CMSR prin CAVZ al CN, conform Deciziei 16/2CN/2024 privind acordarea avizului temporar sau ocazional de liberă practică își asumă procesul de avizare de liberă practică al acestor cetățeni, luând de pe umerii CMS teritoriale acest aspect;

3. Prin propunerea legislativă lansată de CMSR, solicitanții din state terțe au pe lângă drepturile conferite de lege și aceleași obligații ca și medicii stomatologi români, inclusiv cele legate de întrunirea punctajului profesional minim obligatoriu și a răspunderii disciplinare în concordanță cu regulamentele profesiei.

4. Modificările propuse au scopul de a alinia prevederile Titlului XIII al Legii nr. 95/ 2006, republicată, cu legislația europeană și națională în ceea ce privește dreptul persoanelor cu protecție subsidiară la muncă pe teritoriul României.

Referitor la recunoașterea diplomelor de studii ale cetățenilor din state terțe, CMSR nu are competențe în domeniul recunoașterii și al echivalării diplomelor de studiu, însă prin colaborarea cu CNRED și Ministerul Educației a contribuit la reglementarea modului în care se realizează recunoașterea diplomelor acestor cetățeni.

Cetățenii din statele terțe se adresau CNRED și, ulterior, aplicau în UE pentru aviz de liberă practică. Pentru a preveni utilizarea țării noastre ca poartă de intrare în UE, împreună cu partenerii noștri instituționali, în speță CNRED, s-a reușit, prin adoptarea unui ordin de ministru, modificarea traseului prin care se face recunoașterea și echivalarea studiilor acestor cetățeni.

Cetățenii din state terțe care se adresează în prezent CNRED pentru recunoașterea și echivalarea studiilor, primesc inițial un aviz de principiu din partea CNRED. Procesul de recunoaștere și echivalare presupune filtrul CAVZ al CN al CMSR, prin verificarea întrunirii tuturor condițiilor regulamentelor specifice profesiei și prin susținerea examenului de competențe lingvistice, iar, ulterior, cetățenii din state terțe obțin certificatul de recunoaștere a diplomelor de studiu.

 

Articole Similare