Prima pagină » LEADERSHIP INSPIRAT: cum să construiești, să motivezi și să păstrezi echipa ideală

LEADERSHIP INSPIRAT: cum să construiești, să motivezi și să păstrezi echipa ideală

by admin

Deschiderea unei clinici dentare reprezintă startul unei călătorii fascinante care îți poate aduce multiple satisfacții, dar care nu este lipsită de obstacole. Un rol important în această etapă incipientă, poate cel mai important, îl are ECHIPA.

Pornind de la premisa că oamenii sunt motorul oricărui proiect antreprenorial, este evident că trebuie să investești timp, energie și resurse materiale în dezvoltarea echipei alături de care îți vei îndeplini visul. Roger P. Levin, DDS – fondator al Levin Group, nota într-un articol publicat în Inside Dentistry: „O mare barieră în crearea unei echipe performante este concepția greșită că aceasta începe cu angajarea unor profesioniști desăvârșiți. În realitate, angajații remarcabili se formează, nu se găsesc.

Iar un factor major în formarea unei echipe este motivația. Medicul antreprenor fondator trebuie să răspundă cât mai sincer la întrebarea „Ce vreau să îi motiveze pe oameni astfel încât aceștia să rămână alături de mine?”. Iar răspunsul va fi decisiv în construirea strategiei de dezvoltare a echipei. Însă, în acest răspuns se pot strecura câteva capcane pe care este bine să le cunoaștem, pentru a le evita:

Motivația strict financiară. În mod evident, obiectivul principal al unui demers antreprenorial este atingerea succesului și, implicit, recompensa financiară pentru fiecare dintre cei care își aduc aportul. Este adevărat și că o echipă muncitoare, puternic motivată financiar, va depune eforturi constante pentru a depăși pragurile salariale sau de bonusare aferente și pentru a se bucura, totodată, de roadele muncii depuse. Însă motivația financiară, deloc lipsită de importanță, nu este suficientă pentru a păstra un angajat. Un studiu realizat de renumita publicație McKinsey Quarterly, în 2009, a arătat că factorii non-financiari – recunoașterea meritelor, aprecierea din partea liderului și a colegilor, posibilitatea de a prelua anumite proiecte – pot fi chiar mai eficienți atunci când vine vorba de motivare.

În plus, o persoană motivată strict financiar, care are ca unic obiectiv creșterea rapidă a veniturilor și care poate trece cu ușurință dintr-o organizație în alta pentru a-și crea la fel de ușor contextul unei negocieri salariale, nu este un membru de care echipa are nevoie pe termen lung. Succesul vine atunci când colectivul crește pas cu pas, lucrează și se dezvoltă împreună. Chiar dacă poate părea o scurtătură tentantă, atragerea oamenilor din alte organizații, prin oferte financiare competitive, nu reprezintă o soluție care să contribuie la construirea unei echipe puternice și de succes. Dimpotrivă, în timp, astfel de practici se dovedesc a fi în defavoarea dezvoltării sănătoase a clinicii în ansamblu, implicând costuri importante.

Promisiunile nerealizabile. Fiecare început de drum presupune asumarea unor angajamente de ambele părți, care să se reflecte în atingerea obiectivelor. Fiecare membru al echipei va susține dezvoltarea clinicii grație cunoștințelor și experienței oferite, dar mai ales prin atitudinea potrivită, iar medicul antreprenor fondator își ia, la rândul său, o serie de angajamente față de echipa pe care o va conduce. Este deosebit de important ca aceste angajamente să nu fie doar atrăgătoare, ci și realiste. Este foarte posibil ca viitorii colegi să-și dorească mai mult decât poate medicul proprietar să ofere la momentul negocierilor, însă promisiunea beneficiilor nerealiste va genera costuri mai mari pe viitor, prin reluarea procesului de recrutare (în urma multiplelor studii efectuate, Center of American Progress și American Institute of Stress estimează că înlocuirea unui singur membru al echipei poate costa între 20% și 75% din salariul anual al acestui angajat). Soluția corectă și cel mai ușor de implementat este ca angajamentele asumate de medicul proprietar să fie aliniate la cultura organizațională.

Lipsa răbdării și a atitudinii pozitive. Conducerea unei echipe implică aspecte provocatoare, indiferent cât de pregătit din punct de vedere teoretic ești. Multe lucruri în ceea ce privește interacțiunea cu oamenii sunt învățate tocmai din… interacțiunea cu oamenii. Experiența de lider pornește de la o trăire personală, se dezvoltă prin know-how acumulat din literatura de specialitate și schimbul de experiență cu alți lideri, se șlefuiește prin munca de zi cu zi alături de oameni. Medicul proprietar trebuie să fie în permanență în mijlocul echipei, nu deasupra acesteia, să înțeleagă nevoile colegilor și să îi motiveze, astfel încât mediul de lucru să fie resimțit în mod pozitiv și productivitatea să se mențină la un nivel optim (conform American Institute of Stress, atunci când mediul de lucru este resimțit ca stresant, implicarea și, implicit, productivitatea scad cu până la 50%).

Dr. Oana Taban, CEO & Fondator al grupului de clinici DENT ESTET, declară: „Deseori sunt întrebată cum am reușit să păstrăm echipa, cum am reușit să avem alături de noi și azi, după aproape 25 de ani de activitate, primul medic și prima asistentă. Sunt mai mulți factori, însă cel mai important este încrederea pe care o investesc în oameni. Am avut și am încredere în oameni și încerc să îi ajut să se descopere, să evolueze și să-și atingă obiectivele. Astfel, am creat o echipă care, alături de mine, nu obosește niciodată să creadă în potențialul fiecăruia, în capacitatea pe care o are fiecare angajat de a crește, de a învăța, de a greși și de a o lua de la capăt.”

Ignorarea necesității unei echipe centrale. Una dintre capcanele cel mai des întâlnite în formarea unei echipe este percepția medicului proprietar că, în calitatea sa de lider, trebuie să se ocupe în integralitate de managementul resursei umane. Acest lucru poate să genereze stres și anxietate și, în plus, nu este un mod de lucru eficient.
Cel mai productiv mod de a conduce este să-ți creezi o echipă-nucleu, formată dintr-un număr restrâns de profesioniști cu valori asemănătoare, alături de care să lucrezi la motivarea echipei generale și la managementul clinicii. Construind această bază, medicul proprietar își va crea un cadru optim pentru consultare în ceea ce privește deciziile delicate și va avea întotdeauna mai multe perspective. De alegerile pe care le facem la acest nivel depinde cât de bine va funcționa echipa în timp, aspect la care ar fi indicat să fim extrem de atenți pentru că, așa cum bine subliniază și Patrick Lencioni în cartea Cele 5 disfuncții ale unei echipe, „Munca eficientă în echipă rămâne avantajul competitiv suprem, fiind deopotrivă atât de puternic și de rar întâlnit.

Demotivarea echipei atunci când medicul proprietar se ocupă de management, dar practică și meseria de stomatolog. În această situație, pacienții vor prefera aproape întotdeauna să beneficieze de serviciile medicului proprietar, considerând că sunt superioare din punct de vedere calitativ comparativ cu ale celorlalți membri ai echipei. Aceste proiecții subiective ale pacienților pot fi un factor demotivant deosebit de puternic.

De aceea, este crucial ca medicul proprietar să construiască un nivel de încredere incontestabil, astfel încât pacienții să se simtă confortabil cu oricare dintre membrii echipei, având certitudinea că vor beneficia de cele mai bune tratamente indiferent de medicul care îi tratează.

Dr. Oana Taban, CEO & Fondator al grupului DENT ESTET, explică decizia de a se dedica în întregime managementului grupului de clinici stomatologice: „Am luat decizia, încă de acum 18 ani, de a mă retrage din a profesa ca medic stomatolog și a mă dedica managementului prin excelență. Atunci erau doar 15 medici în echipă, astăzi sunt peste 185 de medici full-time implicați în clinicile DENT ESTET. Am știut că pacienții își doresc ca de sănătatea lor dentară să se ocupe medici cu experiență, cu autoritate în specializările pe care și le-au ales, iar pentru a ajunge la un astfel de nivel este nevoie de investiții susținute în pregătirea profesională, prin participarea la conferințe și cursuri naționale și internaționale, dar și prin crearea unei culturi organizaționale care să sprijine dezvoltarea fiecărui membru al echipei. Din poziția de manager, am creat un sistem eficient de motivare a echipei medicale, pentru că am dorit să am alături de mine oameni dornici să se implice în creșterea noastră ca brand și să rămână fideli principiilor și valorilor pe care le promovez în activitatea DENT ESTET: excelență, pasiune, loialitate, mentorat. Și sunt mândră că am reușit să dezvolt astfel o echipă medicală formată din specialiști de prestigiu, recunoscuți pentru expertiza și profesionalismul de care dau dovadă.”

PROGRAMUL CURSURILOR ADOM 2024:
https://www.dentalmanagers.ro/calendarul-cursurilor-adom/

Articole Similare